madhorsefuzzy
13 Dec 2017, 15:44
QUOTE(ursul_bipolar @ 13 Dec 2017, 14:38)
Cumplul de strangere este diferit functie de marca.
Eu folosesc
acest tabel de la continental cand strang rotile.
QUOTE(Muttley @ 13 Dec 2017, 15:30)
Tabelul de la Conti e corect la Sugaru, 100Nm
Si gresit la Laguna 3. Acolo ai 130Nm tabla si 145Nm la aliaj, fata de 160Nm in ambele locuri cum e in tabel.
Daca Doreii de la vulcanizare se iau dupa astfel de tabele ... desi nu e gresit sa lucreze cu date din tabele. Conteaza doar ce tabele.
einstein1984
13 Dec 2017, 15:46
Stie muttley mai bine ca aia care au facut masina si care zic SA NU UNGI filetele stranse la cuplu.... cenzurat
ursul_bipolar
13 Dec 2017, 15:48
QUOTE(Muttley @ 13 Dec 2017, 16:30)
Tabelul de la Conti e corect la Sugaru, 100Nm
Si la mine, la ambele masini este corect.
QUOTE
Daca Doreii de la vulcanizare se iau dupa astfel de tabele ... desi nu e gresit sa lucreze cu date din tabele. Conteaza doar ce tabele.
Sunt 2 stelute acolo la alloy rim: Please observe different specifications of rim manufacturer where required. Adica tre sa te uiti si la ce spune producatorul si sa compari.
QUOTE(ursul_bipolar @ 13 Dec 2017, 15:38)
Cumplul de strangere este diferit functie de marca.
Eu folosesc
acest tabel de la continental cand strang rotile.
Deci la q7 si LAguna se strang la 160, mi-s mandru.
Hai ca ati reusit 3 pagini despre uns filete sau nu.
Eu personal le ung, in general ung suruburile cand mesteresc ceva.
Am mai auzit de pareri contra ungerii, dar niciodata o explicatie stiintifica.
Pe de alta parte insusi marele Renault zice (la k4m de ex) la suruburile de chiulasa "lightly oil" la montaj ( io am manualele in engleza
) si daca nici acolo nu e critic cuplul...
Muttley
13 Dec 2017, 17:20
QUOTE(einstein1984 @ 13 Dec 2017, 16:46)
Stie muttley mai bine ca aia care au facut masina si care zic SA NU UNGI filetele stranse la cuplu....
cenzurat cenzuratCum ziceam, te inteleg. Dar nu te tolerez
Restul - daca nu vreti spire de filet prin butuci, dati cu crema. Blocarea suruburilor/piulitelor e asigurata de pasul fin si cuplu.
Mod edit: valabil pentru ambii. Urmatorul atac la persoana se premiaza dublu. Puteti discuta in contradictoriu pana vi se uzeaza tastele. Da' va rog nu treceti la chestii personale, ca sunt nevoit sa fac si eu una-alta in consecinta.
bgdrenault
13 Dec 2017, 18:14
QUOTE(Muttley @ 13 Dec 2017, 17:20)
Blocarea suruburilor/piulitelor e asigurata de pasul fin si cuplu.
Ma rog, asa stiam si eu. De asta le ung de fiecare data cu vaselina la spray, la fiecare schimb de anvelope. Si cca 10 NM fata de ce spune fabrica(aici ma bazez pe cheia dinamometrica made in China ca poate nu e chiar corect etalonata.
Numai ca specialistii de pe aici m-au bulversat.
Hmmm.....nu le sterg
Muttley
13 Dec 2017, 18:28
QUOTE(Muttley @ 13 Dec 2017, 16:30)
Mi-ar placea ca ainjtain si argoneatza sa-si faca ceva lucrari la motor si sa sara cu gura pe mecanic
sa stearga prezoanele de chiulasa. Sa li se desumfle putin penele...
QUOTE(YRX @ 13 Dec 2017, 18:10)
... insusi marele Renault zice (la k4m de ex) la s
uruburile de chiulasa "lightly oil" la montaj ( io am manualele in engleza
) si daca nici acolo nu e critic cuplul...
Eu ca eu, ca-s patiser pe incercate, da' vezi la asta de mai sus, e unul din cei mai valorosi membri de aici pe tehnic. Ar trebui sa fie prea clar.
AR-18-MOS
13 Dec 2017, 18:30
Asta se inatmpla cand cremele au efect de alungire, se simte mirosul de invidie in aer.
espacern
13 Dec 2017, 18:40
QUOTE(YRX @ 13 Dec 2017, 17:10)
Pe de alta parte insusi marele Renault zice (la k4m de ex) la suruburile de chiulasa "lightly oil" la montaj ( io am manualele in engleza
) si daca nici acolo nu e critic cuplul...
Corect ce zice Renault.....dar se refera DOAR la suruburile SH nu alea noi!
Muttley
13 Dec 2017, 18:43
Si voi puneti suruburi / piulite noi la roti la fiecare montaj?
Suruburile de chiulasa noi vin pregatite (uneori) cu o pasta de blocare, la reno e albastra. Aia insasi are rol de reglare a "miu".
ursul_bipolar
13 Dec 2017, 19:05
Explicati va rog tehnic de ce surubul curat, filetul curat fara urma de rugina, strans la cuplu cu dinamometrica de precizie (nu de aia la 100 de lei) are nevoie de unsoare pe el? Care este scopul si de ce as pune? Intreb pentru ca vreau sa stiu daca voi proceda asa sau imi voi mentine parerea actuala.
Muttley
13 Dec 2017, 19:18
Coeficientul de alunecare (e un coeficient, un factor constant intr-un produs) are valori intre 0.1 si 1, un interval imens. Daca ai nisip, oxid, rugozitate material pe filet, abateri geometrice filet urmare a uzurii si deformarii, sare in 1 si strangi sacadat (scartzul de la vulcanizare, cand Dorel desface roata cu parghie de 2m). Daca ai lubrifiant, coeficientul e in jur de 0.2 - 0.3. Adica e controlabil. Nu ai sacadare. Nu ai variabile surpriza. Se strange "smooth" fixarea filetata, cu precizie pe cuplu.
^ Parerea mea, de patiser care va pune vaselina/loctite/anti-seize (depinde de caz) pe filetele curate pururi ^
ursul_bipolar
13 Dec 2017, 19:29
Cel putin la mine, ca eu le schimb de ceva timp nu am vazut sacadare sau scart. Totul merge ok pana cand face cheia click. De asta nu am simtit nevoia sa ung ceva. Ambele, si surubul si piulita le curat de mizerie inainte de operatiune.
QUOTE(espacern @ 13 Dec 2017, 19:40)
Corect ce zice Renault.....dar se refera DOAR la suruburile SH nu alea noi!
Alea noi vin "oiled" in cutie si nu mai trebuie.
Muttley, lasa-i mah, ca dupa aia se plang de prezoane rupte, tamburi cu gauri distruse si altele.
Io propun totusi pentru rigoare ca Argon, ca tot e topicul lui, sa faca un versus, un surub uns, unul neuns, unul cu nisip, unul ruginit si unul cu filetul stramb.
Le strange el cu fibra lui calibrata perfect la 160 nm si dupa aia le desface si ne anunta cu ce cuplu le-a desfacut pe fiecare. Asa rezolvam odata pentru totdeauna disputa
marian-j
13 Dec 2017, 22:30
QUOTE(argon @ 8 Dec 2017, 13:14)
Deci marian e cu un cric in groapa?
10 pricepere de fitilist!
Da, mă, da, îs cu un cric în groapă!
Că saltă unșpe tone în zece secunde, la o înălțțime de aprox. 90 cm, retras fiind cu cca 10 cm sub nivelul maxim al canalului de vizitare, hu dă fac cheărs.
Așadar, când vine ambulanța la mine la lucru, anacondele poa' să poarte joben.
13 Dec 2017, 23:02:QUOTE(Muttley @ 13 Dec 2017, 18:28)
Eu ca eu, ca-s patiser pe incercate[...]
Zău, bre, patiser deja?
Ai înaintat cam repede în ierarhie.
QUOTE(Muttley @ 13 Dec 2017, 18:43)
[...]o pasta de blocare, la reno e albastra. Aia insasi are rol de reglare a "miu".
Nu numai la reno e albastră treaba, ci in genaral. Loctite, Würth, usw.
dr_mKe
13 Dec 2017, 23:50
Cheie Proxxon, calibrata, veci nu am uns, doar sters cu carpa umeda (H2O) si pus la loc. Prezoanele sunt noi, au doar ~100k kmp, ca le-am.schimbat, paranoic fiind.
Ungeti voi piulite si prezoane care nu au specificat lucrul asta clar si strangeti cu dinamometrica ca va iese treaba oabla.
Si la bițiclă am dinamonetrică.
PS: marian a vazut suruburi de.roata intinse pana la pragul ruperii, la mine pe masima, noroc ca n-am.pus frana la 180 kmh .....
cj98czh
13 Dec 2017, 23:57
einstein1984
14 Dec 2017, 08:28
Forta de frecare din filet care blocheaza surubul e miu ori N. Daca tu reduci miu punand unsoare sau ulei pe filet, creste N, adica tensiunea din surub, forta aia de-l lungeste.
Daca constructorul da un cuplu pentru filet uscat (gen ala de surub de roata desi in uzina nu unge nimeni nici un filet de surub ca nu au timp, pana si alea cu blocaj vin deja acoperite) si tu ungi si strangi cu acelasi cuplu, tensiunea din surub o sa fie oleaca mai mare si risti sa lungesti suruburile. Avea Dr mke o poza cu surub nou si surub deja strans pus unu langa altul.
Daca strangi surubul la mana, da, unge ce vrei tu. daca ai instructiuni de cuplu (se calculeaza si ala in functie de ce strangi, surub, piese si piulita ca sa nu strivesti ceva) cu surub uns, unge-l.
Alea de roti nu cere nimeni sa le ungi.
Muttley
14 Dec 2017, 09:08
Pfuai, a postat ainjtain civilizat!
Suruburile noi vin cu un strat de ulei pe ele chiar si daca e cel de conservare! Nimeni nu le degreseaza in fabrica inainte sa le monteze! Gaurile filetate din fabrica sunt si ele lubrefiate (lubrifiantul care unge/raceste scula de filetat) Nici pe aste nu am vazut ca cineva sa le degreseze.
Nu poti compara un surub nou (chiar si neuns) cu unul oxidat si plin de noroi. Parerea mea e ca un surub refolosit (si care nu a fost strans ciobaneste inainte) prin curatare si ungere ajunge foarte aproape de caracteristicile unuia nou, prin urmare se poate refolosi (asta daca producatorul nu recomanda atfel).
Si DA curat si ung suruburile refolosite!
Muttley
14 Dec 2017, 09:21
QUOTE
Lubrication
There is a great deal of argument is whether to lubricate lug threads. Some swear by the use of some form of anti-seize on the threads, whether lithium grease, WD-40, motor oil or Teflon spray. The idea is to prevent rust and make it easier when it comes time to remove the lugs. Others recoil in horror, saying that lubing the threads will iresult in overtorqued nuts, or that the lubrication will cause the nuts to work themselves loose.
Manufacturers, engineers and other industry experts seem to unanimously oppose using lubrication. On the other hand, some customers, DIYers and self-appointed Internet forum experts claim to have used thread lube since the very dawn of time with nary a problem.
My own opinion is more nuanced. I disapprove of lubricating threads in general, unless they are badly rusted. Most lug bolts and lug studs are coated with a substance intended to prevent rust, but certain makes and models seem to be much more vulnerable to rust than others (I’m looking at you, Volvo).
In that case I can see applying a small amount of lubricant to prevent further corrosion, but only after carefully cleaning the rust off the threads with a wire brush. In most cases, however, I would simply ensure that the threads are clean and not bother with lubrication.
If you do apply lubricant, make sure to do so carefully and only to the threads. Never allow any lubricant on the mating surfaces of the nut or the lughole of the wheel.
Much of the “stickiness” brought about by proper torque comes not from the threads but from the contact between mating surfaces. Even a thin film of oil between those surfaces can create a hydraulic barrier, preventing proper torque from being applied. This can also make it easier for the nut to work itself loose.
Either way, it’s always best to get that customer to return in two weeks to check the lug nuts for tightness if any lubricants are used.
sursaInteresanta partea cu neungerea conului. Tind sa fiu de acord cu el ca acolo ia nastere grosul adeziunii. De acord si cu "bariera hidraulica". E la fel si la montajul discurilor noi, cand punand vaselina pe butuc si asezand discul peste vaselina aia, te poti trezi cu bataie axiala si vibratii la franare. Doar din cauza catorva microni de vaselina.
Concluzia mea - reverificarea strangerii dupa 50-100km. Ceea ce fac oricum.
dr_mKe
14 Dec 2017, 09:31
Dovada
[attachmentid=1628077523]
Cu astea meream si eu ca un ardelean civilizat si calm, cu 180 kmh pe autobanda, imi vedeam de treaba mea,cand a inceput sa vibreze Frijiderul. Am incetinit usor, tras pe dreapta și găsit ce se vede in poza
Băbaeți, ungeți voi șuruburi și prezoane care nu trebuie lubrefiate
MyKe89
14 Dec 2017, 09:41
Mai importantă decât ungerea filetelor mi se pare ungerea suprafeței de reazem a prezonului. Aceea nu trebuie sa existe, dpdmv. Prezonul e blocat de frecarea conului, nu de frecarea filetelor.
Nvm, mi-a luat-o înainte Matli.
La suruburile din poza de mai sus frecarea intre suprafetele de conatct e foarte mica, gen un cerc de maxim 1 mm latime, de otel pe otel, conul nu se invarte in janta ca sa apara frecare.
bgdrenault
14 Dec 2017, 10:15
Pai tocmai ca exista frecare nu se invarte.
MyKe89
14 Dec 2017, 10:16
Forța de frecare pe o suprafață plană va fi mai mică decât pe suprafață înclinată. De aceea, acel prezon te induce în eroare și ajungi să strângi ca nebunul fără să întâmpine rezistență prea mare.
De teoria chibritului auzisem, dar de teoria surubului e prima oara!
einstein1984
14 Dec 2017, 10:53
QUOTE(MyKe89 @ 14 Dec 2017, 11:16)
Forța de frecare pe o suprafață plană va fi mai mică decât pe suprafață înclinată. De aceea, acel prezon te induce în eroare și ajungi să strângi ca nebunul fără să întâmpine rezistență prea mare.
Ori strangi ca nebunu ori nu intampina rezistenta? ca cele 2 se contrazic...
MyKe89
14 Dec 2017, 10:57
Când am zis că strângi ca nebunul m-am referit la forfecarea resimțită de șurub, dar că tu nu simți asta.
dr_mKe
14 Dec 2017, 11:03
Chiar microni de vaselina nu. Se unge cu ceva siliconic,apoi se sterge bine cu o carpa curata. Cat ramane este suficient ca anticoroziv. Ask argon,asa procedez la montaj de discuri noi. Aaaa, curatat cu smirghel la mana, sau cu peria de sarma, MANUAL si nu se insista !
cj98czh
14 Dec 2017, 11:12
Ba se insista pana ramane ca noua suprafata ... cam asa [attachmentid=1628077525] .. si dupa ce totul este luna eu dau un strat subtire de spray cu zinc .. restul trebuie sa fie cam asa .. [attachmentid=1628077526] [attachmentid=1628077527]
madhorsefuzzy
14 Dec 2017, 14:17
Deci problema: la Leguma cu jantele de aliaj aftermarket MAM folosite doar iarna, in a 5-a iarna (adica asta), la strangerea suruburilor cu care au venit din fabrica impreuna cu jantele si inelele de centrare (special pentru Leguma 3) am o sacadare cand strang.
Niciodata nu au fost unse sau curatate. Suruburile au con fix si nu le pot pune pe alea originale ale masinii cu con mobil pentru ca ies prea putin din janta si nu prind cum trebuie.
Ce trebuie sa fac sa nu mai sacadeze la strangere?
Sa le ungi?
cj98czh
14 Dec 2017, 14:31
Cureti bine cu o perie de sarma filetele si te apuci de montat .. nu unge nimic.
Lasa-le la inmuiat in wd40, si sterge-le bine inainte de folosire.
IRONICK
14 Dec 2017, 16:58
QUOTE(cj98czh @ 14 Dec 2017, 13:31)
Cureti bine cu o perie de sarma filetele si te apuci de montat .. nu unge nimic.
aia pe baza de cupru nu are nimic
bucatzel
14 Dec 2017, 17:45
Decat las asta p-aci.
http://www.sculeserioase.ro/uploads/fisier..._controlata.pdfCare mai sunteti curiosi de subiect, va sugerez sa cautati "surub lubrifiere cuplu", ca daca va uitati dupa "lubrifiere cuplu" se gasesc rezultate din cu totul alte colturi ale internetului.
marian-j
15 Dec 2017, 19:43
QUOTE(einstein1984 @ 14 Dec 2017, 10:53)
Ori strangi ca nebunu ori nu intampina rezistenta? ca cele 2 se contrazic...
Coane, io sunt fix în situația în care aleg șuruburi. Mulțumită dumitale, mi-am putut forma o părere destul de bine documentată. Îți mulțumesc frumos pentru mulțimea de informații oferite. M-am edificat!
Cu toate aceste, nu sunt dispus sa dau 20 de euro pe un amărât de șurub. Piulița ar mai costa înca fo 10. Fără suparare, dar de 30 de oiro imi cumpăr o sacoșă de șuruburi și piulițe cu specificații identice.
L.E.
Bine, nu o să scrie "reno" pe ele.
einstein1984
18 Dec 2017, 08:44
Stim Marian, dar trebuie sa facem si noi profit de undeva
18 Dec 2017, 10:02:QUOTE(bucatzel @ 14 Dec 2017, 18:45)
Decat las asta p-aci.
http://www.sculeserioase.ro/uploads/fisier..._controlata.pdfCare mai sunteti curiosi de subiect, va sugerez sa cautati "surub lubrifiere cuplu", ca daca va uitati dupa "lubrifiere cuplu" se gasesc rezultate din cu totul alte colturi ale internetului.
Calculul unei asamblari cu filet se face si functie de piesele asamblate, risti sa strivesti una din tablele asamblate. De aia un acelasi surub M10 poate fi specificat cu cupluri diferite de strangere in diverse locuri in uzina (si scrie asta in manualul de reparatie).
Calculul cuplului se face cu un soft de genul asta
http://www.cetim.fr/Logiciels/Cetim-Cobra si nu e deloc ceva standard doar in functie de surub, trebuie asigurat cupul minim antidesfacere dar evitate presiuni peste cat poate duce materialul asamblat .
O standardizare a cuplurilor de strangere in uzina de asamblare vehicul exista, ca nici lor nu le convine sa aiba 374 de scule cu cupluri diferite de strangere.
Adăugăm la jurnal Dacia Lodgy 1.5 dci laureat aluată de la diler azi cu 16 km la bord . 14.200 euro , de firma, că nu-s nebun. Prima impresie...cotet , pute groaznic, am auzit că unii se ecscita de la mirosul asta de mașină noua... direcție varza, suspensie varza, interior cu materiale de cea mai proasta calitate, motor leșinat, cică se mai lasă. Stai in ea că in copac , volanul nu se reglează pe adâncime..in 2017...scaunele se dau pe spate că în 1969, la rozeta. Cheia arata de parca e luată de pe AliExpress cu 69 de cenți, s-a dezmembrat in buzunar.
. Are un huruit la motor, răspuns dat de reprezentanta...de la pompa de apa, se mai lasă în timp. In ce epoca trăim?
. abia aștept uichendurile sa conduc leguma
cj98czh
21 Dec 2017, 20:17
S-a suit scroafa in copac si acum pute ... mah ma lasi
marksman
21 Dec 2017, 20:24
Pai ma argoane, n-avu firma vreo 5-10000 de oiro în plus, măcar de-un Caddy?
QUOTE(cj98czh @ 21 Dec 2017, 21:17)
S-a suit scroafa in copac si acum pute ... mah ma lasi
Noa da-te tu jos din vagon și suie în cotețul asta sa vezi ce părere ai. Cu 14.000 iei mașină sehascanoua, nu tentativa noua.
pishky
21 Dec 2017, 20:26
Dacă îți zic că mă plimb cu mașina din 99 și îmi place mă crezi?
QUOTE(argon)
1310 li sau Nova?
Scuze, nu am vrut sa editez .
da, este Li pick-up cu 4x2 H, 4x4H, 4x4L
si, da, pe umed / zapada / gheata - it will drift (decat daca vrei), in ciuda faptului ca doo tone si cai comparabili cu loganu de care nu esti tu multumit.
AR-18-MOS
21 Dec 2017, 21:46
QUOTE(marksman @ 21 Dec 2017, 20:24)
Pai ma argoane, n-avu firma vreo 5-10000 de oiro în plus, măcar de-un Caddy?
Cu asa sofer-salahori, e clar de ce nu sunt bani in firma.
AndreiMR
21 Dec 2017, 22:07
La 14 k euro nu mai exista masina noua cu 7 locuri, asa ca are argumentul asta la vanzare. Altfel, da, Lodgy e nasol, e cea mai nasoala masina din gama Dacia de fapt. Problemele tipice cu calitatea si lipsa antifonarii sunt amplificate de caroseria aia imensa. Dokkerul e mult mai ok, desi si ala e ditamai cutia pe roti. Nu stiu daca acum se observa, dar sa vezi ce misto face vara cand cupleaza ventilatorul...zici ca e defect. Nu e problema, asa fac toate Daciile noi, dar face o galagie cum n-am mai auzit la alta masina, un bazait care te duce cu gandul la probleme nasoale
Dokerul și mie m-i s-a părut mai ok, ai dreptate.
22 Dec 2017, 09:11:Câteva nelămuriri, funcția eco se poate folosi in rodaj? Pentru ce e a doua oglinda ?
Și de ce mă pune sa schimb la 1500 rpm? Daca mă iau după bord, se merge intre 1000 și 1500 rpm
Daca nu are sarcina mare ce ost are sa mearga mai turat motorul?
O sa vezi ca daca accelerezi mai energic, sau daca ai greutate pe ea o sa iti indice sa schimbi mai tarziu. Dar la mers constant la 60 sau cu cat se mai poate merge la noi pe DN, nu ai ce face cu 2200 rpm, nu are rost.
dan22y
22 Dec 2017, 08:26
QUOTE(argon @ 22 Dec 2017, 07:18)
Pentru ce e a doua oglinda ?
Ca la autobuz, sa vezi daca urca/coboara pasagerii si sa ai vedere pentru ar treilea rand de scaune...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.